Wetenschap bevestigt: herinneringen zijn meer waard dan spullen

Hier bij Raffld wisten we natuurlijk al lang dat epic experiences veel waardevoller zijn dan bezittingen. Maar dat is nu ook bevestigd door een studie aan Cornell University. Professor Thomas Gilovich deed 20 jaar lang onderzoek naar de bron van geluk, en zijn conclusie is duidelijk: spendeer je geld aan belevenissen, niet aan spullen.

 Wanneer je een nieuw gadget, een mooie trui of een coole auto koopt, dan maakt dat je wel degelijk gelukkig. Het probleem is: dat gevoel is maar van korte duur. Het team van Professor Galovich ontdekte daarvoor drie redenen:

  • Je went snel aan nieuwe dingen. Zodra die eerste rush van geluk over is, wordt je nieuwe bezit heel gewoon.
  • Je wilt steeds meer. Als je iets nieuws hebt, wil je al snel iets anders dat nóg groter, beter, sneller, duurder is.
  • Je vergelijkt jezelf met anderen. Bezittingen brengen vaak jaloezie mee: je nieuwe Audi lijkt helemaal geweldig, tot een vriend met een Ferrari aankomt…

De paradox is dan dat bezittingen lang meegaan, maar ons maar kort gelukkig maken. Met ervaringen is het net omgekeerd: de ervaring mag dan kort zijn, dat blije gevoel houd je nog je hele leven bij in de vorm van een mooie herinnering. Geloof je ons niet? Dit zijn de vier redenen die het team van Cornell University aangaf voor de duurzaamheid van ervaringen:

  • Ze worden deel van je identiteit. Spullen hebben we, maar ervaringen vormen wie we zijn, hoe we de wereld zien, wie we leren kennen. Je Apple Watch zou je waarschijnlijk niet bepalend noemen voor je persoonlijkheid, maar dat jaar dat je te voet door Canada trok? Dat heeft vast heel wat meer invloed.
  • Ervaringen vergelijk je niet. De waarde van een ervaring is niet gelijk aan haar kostprijs, maar is subjectief. Misschien droom jij van een vakantie naar Cuba, terwijl je beste vriend dolgraag wil leren parachutespringen? Beide ervaringen zijn waardevol, maar jullie zullen ze niet vergelijken of jaloers op elkaar worden.
  • Naar een trip uitkijken is half the fun. Heb je een vakantie naar Thailand geboekt? Je kijkt er vast al maanden naar uit, met vlinders in je buik. De voorbereiding van een reis wordt ook deel van de ervaring, terwijl wachten op een aankoop meestal alleen maar met ongeduld gepaard gaat.
  • Ervaringen zijn vluchtig. Je mag dan wensen dat je eeuwig op vakantie zou kunnen, de tijdelijke aard van ervaringen is net een deel van het plezier. Een ervaring verliest haar glans niet, omdat je geen tijd hebt om eraan te wennen.

Het is duidelijk: ervaringen maken je op lange termijn gelukkiger dan bezittingen. Precies daarom is ons motto bij Raffld: F*ck Money, Make Memories. Want als je op je 70 jaar aan de haard zit met je kleinkinderen, vertel je vast liever over die epische trip die je won toen je jong was – niet over de shiny iPad die je had. Toch?

Kan je niet wachten Raffld uit te proberen?!